ELEVER TÄVLADE I DRAKNÄSTET
Inspirerade av tv-programmet Draknästet satte Wången för andra året i rad upp en tävling. Nytt för i år var att även elever från de närliggande naturbruksgymnasierna Dille Gård och Torsta var inbjudna. Totalt presenterade 36 företag sina idéer i aulan på Wången.
Hans Liljekvist, lärare i kursen entreprenörskap på Wången, är den som drivit evenemanget tillsammans med sin kollega svenskläraren Lena Lööf.
–I vår version av draknästet får eleverna praktiskt träning i muntlig framställning som är en del av ämnet svenska på gymnasiet och så övar de på att sälja in sin affärsidé – något som hör till ämnet entreprenörskap, berättar Hans Liljekvist.
I år var naturbruksgymnasierna i Jämtland inbjudna och evenemanget genomfördes i samverkan med entreprenörskapslärarna Johanna Wikner och Elisabeth Berg på Dille Gård och Cecilia Malmsten och Eva Larsson från Torsta, samt Anna Ringner, lärare i svenska på Dille Gård.
–Det är viktigt för eleverna att bredda sina kontaktytor och bygga nätverk. Här får de både träffa drakarna som representerar det lokala näringslivet, men också träffa elever på andra skolor som också kommer att verka i de gröna näringarna efter examen, säger Hans Liljekvist.
Juryn med drakar gjorde sina bedömningar utifrån presentationen, hur eleverna kunde fånga deras intresse, företagsidéns specifika fördelar, hur konkurrensen ser ut på marknaden och att eleverna kunde visa att de förstått de tänkta kundernas behov och att de kunde visa att de har kunskap om marknaden.
–Det här var ett ämnesövergripande projekt. Det vore roligt att få spinn-offeffekter och se andra och nya samarbeten, säger Hans Liljekvist.
DRAKARNA
Företrädarna från det lokala näringslivet som agerade drakar var:
- Tina Miinin ordförande i organisationen Företagarna i Krokoms kommun. Tina driver till vardags företaget Tinas Praliner inte långt från Wången.
- Joakim Sjöstedt, regionchef Företagarna Jämtland Härjedalen Västernorrland
- Sara Månsson, regionchef för UF Ung Företagsamhet.
- Johan Ranbrandt från Gomorron Östersund – en utvecklings- och co-workinghubb.
- Nils Björid, mjölkbonde på Frösön, var en viktig representant för den gröna näringen.
![Fem personer uppradade på en scen. I händerna har de tre goodie bags var.](https://hastnaringen.se/app/uploads/sites/2/2024/01/drakarna-800x590.jpg)
Vi tackar de fem som ställde upp som drakar under dagen. De hade en svår uppgift.
–En intensiv och fantastisk rolig dag, och vi är jätteimponerade av hur ni presenterade era företag, sa Joakim Sjöstedt vid prisutdelningen.
Sammanlagt delades 12 000 kr ut till UF-företagen. Prispengarna kom ifrån: Företagarna, Krokoms kommun, Peak Innovation och Länsförsäkringar Jämtland.
PRISTAGARNA
![Flicka med långt ljust hår står i ett klassrum med en stor blå prischeck i famnen.](https://hastnaringen.se/app/uploads/sites/2/2024/01/annie-johansson-uf-forsta-pris-790x600.jpg)
![Fyra flickor ler in i kameran och håller en stor blå prischeck mellan sig.](https://hastnaringen.se/app/uploads/sites/2/2024/01/engla-backman-elsa-asklof-signe-jonasson-greta-cipriani-800x577.jpg)
![Två killar, en i keps och en i mössa och stickad tröja håller en stor blå prischeck mellan sig. De står framför en whitebordtavla inomhus.](https://hastnaringen.se/app/uploads/sites/2/2024/01/johan-haggblad-och-lars-fjallman-dille-gard-naturbruksgymnasium-uf-tredje-pris-800x578.jpg)
![Två tjejer i ett klassrum håller en prischeck. I bakgrunden syns en roll up med texten Välkommen till hästnäringens riksanläggningar](https://hastnaringen.se/app/uploads/sites/2/2024/01/lovisa-lassesson-och-wida-jonasson-fjarde-pris-uf-800x560.jpg)
![En flicka och en pojke i svarta huvtröjor ser glada ut när de håller en stor prischeck emellan sig](https://hastnaringen.se/app/uploads/sites/2/2024/01/amina-edfeldt-leo-soderholm-oskar-olausson-pa-dille-gard-uf-femte-pris-763x600.jpg)
![Två lärare på var sin sida om två elever som håller en stor prischeck.](https://hastnaringen.se/app/uploads/sites/2/2024/01/anna-rigner-ella-och-ellika-som-driver-ell-smycken-uf-lena-loof-svensklararnas-pris-uf-800x539.jpg)
Motivering: Scenisk närvaro, säker och övertygande säljpitch, språket var varierat och välformulerat och företaget hade en god kontakt med sin publik. En proffsig presentation som ligger i topp bland dagens säljpitchar. Här tillsammans med svensklärarna Anna Ringner, Dille Gård och Lena Lööf, Wången.