fbpx
Nyhet

Treorna är unga företagare

På gymnasiet jobbar vi med UF-företag. Det innebär att gymnasieelever får starta, driva och avveckla ett företag under ett läsår.
Elever i klassrum. En framför en dator, en upptagen med mobilen, en skriver på papper, medan två i bakgrunden leker med inspirationsmaterialet och skapar mustacher till varann.
Kreativiteten flödar på workshop med Handelshögskolans projektledare. Här jobbar man i grupper i sina företag. Och att instagramma ingår faktiskt i skolarbetet.

I år får treorna på gymnasiet på Wången starta ett UF-företag. UF står för Ung Företagsamhet.

Syftet med UF är att få prova på att starta ett företag, lära sig de administrativa processerna, träna på samarbete, praktisera att ta fram en produkt eller en tjänst, jobba med marknadsföring och få ekonomi i en verksamhet. Det är nyttiga erfarenheter inför framtiden. Under ett läsår kommer eleverna att starta, driva och avveckla ett företag och delta i olika aktiviteter som regionala utbildningsdagar, tävlingar och mässor. UF-arbetet ingår i hundrapoängskursen Entreprenörskap på Naturbruksprogrammet.

– Driva UF-företag är ett jättebra sätt att lära sig om företagande och entreprenörskap, oavsett om man vill bli företagare eller inte efter studenten, säger Joanna Sätter som är ansvarig lärare för kursen Entreprenörskap på gymnasiet.

Wången arbetar tillsammans med Handelshögskolans innovationsprogram

Riksanläggningarna Wången, Strömsholm och Flyinge samarbetar dessutom med Handelshögskolans innovationsprogram; Hästsportens unga innovatörer. Handels bistår med projektledare som ska stötta eleverna i innovationsprocessen och ge dem verktyg för att komma på kreativa lösningar och kanske hitta på nya produkter eller tjänster.

– Att utmanas i sitt tänkande kring nya idéer och innovationer är både ett roligt och bra sätt att lära sig att tänka i nya banor och utvärdera vad som är möjligt och vad som bara är en galen idé, säger Joanna Sätter, utbildad hippolog och lärare på Wången.

Projektgruppen från innovationstrappan tillsammans med Wångens lärare fotograferad i ett klassrum
Louise Hjort av Orrnäs, Agnes Nilsson och Mathilda Hammarström från Handels. Joanna Sätter är ansvarig lärare på Wången.

Processen kallas innovationstrappan som har fyra steg:
• INNOVATION – Första steget handlar om att så ett frö hos deltagarna, att väcka ett intresse för innovation inom hästnäringen.
• IDÉGENERERING – I workshopform får deltagarna jobba med att komma på affärsidéer.
• UTVECKLING – Den praktiska delen av innovationsprogrammet startar. Deltagarna ska gå från idé till att starta sina UF-företag.
• FINAL – En rikstäckande final där eleverna tävlar mot varandra i en tävling specialdesignad för hästföretagare.

Ett klassrums golv med gula post-it-lappar klistrade i fyra långa rader samt en mängd attiraljer för att främja tankearbetet o kreativiteten som färgglada papper, glasspinnar, papperstallrikar och dekorationer.
Så här kan det se ut när projektledarna från Handelshögskolan är på Wången och håller workshops med eleverna. På post-it-lapparna står olika problemformuleringar som man arbetat fram. Tillbehören är till för att främja kreativiteten.

Ung Företagsamhet är en ideell organisation

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden ideell utbildningsorganisation som ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Organisationen erbjuder läromedel, lärarhandledningar, fortbildning, bedömningsstöd, möjligheter till stipendier, utbyte med andra länder och inspiration för lärare, elever och skolledare.

Kick-off

På förmiddagen tisdagen 23 oktober var det kick-off för UF-företagen i Jämtland. Wångens lärare Joanna Sätter var på plats tillsammans med representanter från Wångens UF-företag.

Ung kvinna på scen med texten Kajsa Lundborg stort på skärmen. Roll-ups med texten Ung Företagsamhet och ballonger syns också
Kajsa Lundbergs spännande karriär började med ämnet entreprenörskap och UF-företag i gymnasiet.

En av dem som pratade på kick-offen var Kajsa Lundborg, 24 år. Hon har jobbat på Spotify och startar nu sitt fjärde bolag. 2017 hamnade hon elfte plats på Veckans Affärers lista 101 Svenska supertalanger. Hon var på plats i Östersund för att ge en inspirationsföreläsning om sin UF-resa med ”nyckelhittaren” QuickFinder. Kajsa beskriver att hon visste inte vad ordet entreprenör betydde innan hon började med UF. Men efter att ha provat att starta sitt första företag ville hon göra det igen. Hon har sedan hunnit drivit flertalet e-handels- och appföretag. Och på bara några år gått från att knappt vågat presentera saker inför sin klass till att hålla Ted Talks och föreläsningar för över 15 000 personer runt om i landet.

Man på scen talar till en powerpointbild med säljtips i matrisform.
Under kick-offen fick deltagarna också konkreta säljtips från Visma; Vilka fördelar tillför din produkt eller tjänst? Vilken är nyttan för din kund? Vilken fråga öppnar samtalet?
Ung tjej håller i mobilkamera och tar selfie tillsammans med en företagarrepresentant
En Instagramtävling under dagen uppmanade eleverna att fota sig själva tillsammans med en företagare på plats. Här syns Wångeneleven Julia Lind tillsammans med företagaren Anna Hansson från Annah’s.

Vill du veta mer?

Läs mer på Innovationstrappans webbplats.
Läs mer om organisationen Ung Företagsamhet.
Läs mer om projektet hos finansiären Vinnova.
Läs mer om satsningen på hästnäringens innovationer på innovare.se.

Mer från Wången
Våra samarbetspartners