”Jag räknade till 240 ridpass på åtta veckor.”
På Hippologprogrammet kan de studerande söka stipendium för utlandspraktik under sitt tredje år. Stipendiet är väl tilltaget för att man ska kunna få ersättning för både resa, kost och logi. Den här möjligheten får studenterna genom EU:s Erasmus+ program. På universitetsnivå heter kursen Verksamhetsförlagd utbildning, VFU.
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU
När studenterna redovisar sina upplevelser från sin verksamhetsförlagda utbildning på åtta veckor målas en bild av väldigt olika praktikplatser.
–Det är bra om man bestämt sig för vad man vill lära sig mer om innan man söker en praktikplats, säger lärare Joanna Sätter som själv är hippolog och som har gjort samma resa som studenterna.
tÄVLINGSSTALL VS FÖRSÄLJNINGSSTALL
Ida Németh ville lära sig mer om försäljning av hästar och gjorde sin praktik på Hvoll 2, där majoriteten av hästarna ska säljas vidare. Arbetsuppgifterna bestod av att fodra och sköta hästarna, mocka och hålla i ordning i stallet, ta bilder och filma hästarna som ska säljas, träna hästar, hjälpa till att hämta och lämna hästar, hålla lektioner och fördela ut arbetsuppgifter.
–Under praktiken fick jag ta en del eget ansvar och arbetsleda andra i stallet. Det var utvecklande att få träna på sådant som jag inte gör här hemma, berättar Ida Németh.
Amanda Hagberg ville göra sin praktik på ett professionellt tävlingsstall och åkte till Kvíarhóll. Här blev Amanda och Ida grannar eftersom praktikplatserna låg bredvid varandra. Men de upplevde olika saker.
–På Kvíarhóll var vanliga dagar verkligen vanliga dagar, medan Ida åkte runt för att besöka veterinären och leverera försäljningshästar – så hon hade få vanliga dagar jämfört med mig, berättar Amanda Hagberg.
På Kvíarhóll arbetar tre personer, varav en är landslagsryttaren Viðar Ingólfsson.
–Jag har verkligen fått rida mycket på min praktik. Jag räknade till 240 ridpass på åtta veckor. Och jag har fått rida väldigt många fina hästar och fått öva på hur man rider en fin häst ännu finare.
Förutom att rida fick Amanda longera flera hästar varje dag, och jobba med några unghästar. På Kvíarhóll får praktikanterna de dagliga arbetsuppgifterna tilldelade sig. Merparten av ridningen sker i ridhus men man rider utomhus när vädret tillåter.
–Det var bra att ha Ida till granne. Vi kunde träffas och reflektera över våra upplevelser tillsammans och på fritiden kunde vi åka och besöka vattenfall och bada i varma källor. Hela klassen träffade vi en helg i Reykjavik, berättar Amanda.
INRIDNING HOS SOFIA HALLIN
Trixie Hellström gjorde sin praktik hos svenskan Sofia Hallin som driver gården Runnar. Sofia arbetar med undervisning, träning och försäljning. Här fick Trixie arbeta med inridning, tillridning, träning och vanligt stallarbete. På gården finns ett femtiotal hästar, varav arton hästar i åldrarna tre till nio år var i träning.
–Sofia har en tydlig struktur för arbetet och det uppskattade jag, berättar Trixie Hellström.
Arbetet bestod mest av inridning vilket Trixie tyckte var både roligt och lärorikt.
–Alla hästarna hade olika karaktär och jag har fått rida många hästar med mycket power och fått många timmar i sadeln. Jag har också fått mycket feedback av Sofia. Vi hade intressanta samtal kring hästar och hästträning.
På Island driver man ofta hästarna på slinga för att kunna motionera många hästar på en gång och för att kunna motionera unga hästar effektivt. Det kallas Rekstur och betyder ungefär att driva lösa hästar/flock. Förutom motion vill man också ge löparglädje till hästarna. Hos Sofia Hallin finns en tre km lång slinga som de använder och tar en vallhund till hjälp.
–Det är ett bra sätt att få hästarna att springa utan ryttare och det märks på hästarna som man rider dagarna efter, berättar Trixie.
Actionfyllda fredagar på Oddstaðir
Louise Dahlin praktiserade på Oddstaðir, en tjugo minuters bilresa från Trixie och Sofia Hallin. På Oddstaðir driver man också hästarna i flock för motion.
–Rekstur varje fredag var veckans höjdpunkt, då kunde vad som helst hända. Vi hade ingen slinga utan drev hästarna längs en bilväg. Det blev ofta spännande och man fick öva på att fatta snabba beslut, berättar Louise Dahlin.
Verksamheten på Oddstaðir varierar beroende på säsong. Här arbetar man med turridning, avel, inridning och utbildning av egna hästar, ridlektioner och stuguthyrning. En vanlig dag fick Louise morgonfodra, träna hästar, mocka, lunchfodra, träna hästar och kvällsfodra.
–Rida, rida, rida, longera, longera. Det blev långa dagar men det gick bra! Det var väl värt det och jag fick mycket ansvar.
Louise arbetade främst med unghästarna och hade en kollega i stallet.
–På Oddstaðir värdesätter man att hästarna är trygga och avslappnade. De miljötränas för att förberedas för jobbet som turridningshästar. Då är markarbetet viktigt och jag har lärt mig mycket av det. All träning hade ett syfte för varje häst, berättar Louise.
På Oddstaðir har man några annorlunda lösningar för stallarbetet jämfört med andra gårdar på Island. Mockningen går lättare för att man har luckor i golvet, en traktor gör mycket av arbetet och man tar också hästarna till hjälp i gårdsarbetet och har en aktiv grupphästhållning.
–Man kände sig omhändertagen. Jag bodde i huset och fick alltid mat och kunde bara komma och sätta mig vid ett dukat bord.
Stordrift och välsopade gångar på Fet Horsebreeding
Fet Horsebreeding ligger på södra Island. Fokus är på avel och man förfogar över 520 hektar mark fördelat på två gårdar. På Fet arbetar fyra anställda som alla är utbildade på Hólar University. Hit åkte Julia Lind.
–Det var spännande att få se en sådan stor gård drivas, som dessutom skulle vara i uppvisningsskick. De får ca 20 till 25 föl varje år och har vunnit Breeder of the Year tre gånger, berättar Julia Lind.
En vanlig dag på Fet Horsebreeding bestod av att morgonfodra, mocka och spåna alla boxar, sopa stallet, träna hästar, lunchfodra och sopa stallet, träna hästar, mocka och spåna, kvällsfodra och sopa stallet.
–Vissa dagar var det annorlunda sysslor som att dela på flockar, assistera vid DNA-testning, avmaska och annat.
Sammanfattningsvis sa alla studenterna att den verksamhetsförlagda utbildningen var bra, lärorik och lagom lång.